NYHED: FOREDRAG OM NEUROGRAFIK

Hvordan virker infografik, og hvorfor er det så effektivt? Hvad foregår der i hjernen, når vi skal afkode og forstå et visuelt budskab? Og hvordan kan du bruge den viden til at optimere din kommunikation?

Neurografik – fremtidens visuelle kommunikation …

“Skønt at høre en foredragsholder med styr på sit emne.”

Fra skriftlig evaluering efter foredrag

Neurografik – Hvad er nu det for noget?

Selve ordet Neurografik er fremkommet ved at lægge NEUROscience og infoGRAFIK sammen. Det betyder kort sagt, at man laver infografik med den viden, som ny forskning i hjernen og nervesystemet giver os. 

  • Hvordan ser vi?
  • Hvordan læser vi?
  • Hvordan forstår vi?
  • Hvordan tager vi beslutninger? 
  • Hvordan husker vi?

Der er mange spørgsmål, man gerne vil kende svaret på, for at kunne optimere sin visuelle kommunikation. Tidligere har det været nok at gætte sig frem og se, hvad der skete. Men hvorfor ikke dykke ned i det utal af videnskabelige forsøg, der bliver lavet i dag for at prøve at forstå mere om vores visuelle evner, styrker og svagheder? 

Visuel hjerneforskning

Går du for eksempel rundt og tror, at vores syn fungerer som et kamera, der modtager lys fra omverdenen og danner et billede i øjet, der bliver transmitteret videre til hjernen, som så kan afkodes – lidt som at se en film? Det er den mest almindelige opfattelse, men det er ikke rigtigt.  Det virker måske så let og ubesværet at se. Men vi  har også øvet os på det hele livet. Derfor lægger vi ikke mærke til hvor fantastisk – og kompliceret – det egenlig er. Ved hjælp af magnetiske hjernescanninger, fMRI, hvor man måler på hjernen, mens den arbejder, kan vi få information om, hvordan det hele virker. Det er fascinerende og fuld af nye opdagelser, som vi kan bruge direkte i vores grafiske arbejde og hele vores visuelle kommunikation. 

Garanti for overraskelser

Foredraget om neurografik dækker både hjerneforskning og anden forskning, der er relevant for alt visuelt arbejde. 

Jeg finjusterer indholdet efter hvor lang tid, du har til rådighed og hvor meget nyt, du vil lære. Udgangspunktet er ca. en time, inkl. spørgsmål. Det er også muligt at få en kortere introduktion eller et dyberegående oplæg, hvor der kan indgå øvelser. 

Vigtigst er det, at der er garanti for overraskelser og ny viden, når du sætter dig til rette for at høre nyt fra den visuelle front.